Als je het aan velen zou vragen, zou je het antwoord krijgen ‘omdat dit zo is’.

Veel zaken die we doen of zeggen, zijn imitaties waarbij we de echte reden niet (meer) van weten. 

(Even tussendoor: er is daar een mooi experiment over. Zoek eens naar ‘de parabel van de apenkooi en de banaan’). 

 

Omdat ik zelf nooit genoegen neem met ‘Waarom? Daarom!’, en ook wel omdat ik graag lesgeef 😀, leg ik het even uit waarom ‘dankbaarheid voelen’ belangrijk is. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen!

 

Dankbaarheid zorgt voor veerkracht. 

Veerkracht is de vaardigheid om je aan te passen aan stress en tegenslag. Het is de kracht van het lichaam en de geest om zich snel te herstellen. 

Veerkrachtige mensen zijn diegenen die zich niet laten kraken door tegenslagen maar telkens terug veren en sterker worden na elk obstakel. 

 

Misschien heb je in deze periode gemerkt dat jouw veerkracht niet zo hoog is. 

Misschien had je graag wat meer hoop en moed gevoeld in deze moeilijke periode. 

Een lage veerkracht zorgt voor een opeenstapeling van stress en dat geeft zowel fysieke als geestelijke gevolgen. 

Hoe meer dankbaarheid je kan voelen, hoe veerkrachtiger je zal worden. 

 

Brené Brown, een sociaal psycholoog, heeft veel onderzoek gedaan naar dankbaarheid. 

In haar onderzoek vond ze iets gemeenschappelijks aan gelukkige mensen. 

Wat de meeste mensen doen als ze zich gelukkig voelen, is ‘tragedie repeteren’. Men gaat zichzelf dingen vertellen zoals  ‘ja, nu gaat het goed maar wat zal morgen brengen?’ of ‘stel dat dit alles mij wordt afgepakt’ of ‘vandaag schijnt de zon maar morgen gaat het weer regenen’. 

Gelukkige mensen doen dit níet. 

Gelukkige mensen zijn dankbaar voor wat er is en denken niet aan mogelijke rampscenario’s. ‘Ja, het gaat goed en wat ben ik daar dankbaar voor’, ‘Ik geniet en ben heel dankbaar voor wat ik heb’, ’Wat fantastisch dat het een zalige dag is vandaag’. 

 

Je kan je niet én dankbaar én slecht voelen tegelijk. Probeer het maar eens. 

Voel jou eens helemaal dankbaar om iets. Zet alle negatieve gedachten aan de kant. Als je de dankbaarheid volledig kan toelaten, voel je een warme, rustige, voldane gloed. Het is de gewoonte om tragedie te repeteren die ons slecht laat voelen. 

 

Misschien vind je bovenstaande oefening wel moeilijk. 

Als je gewend bent om telkens negatief te denken dat kan je dergelijke ommezwaai niet maken in enkele minuten. 

Net zoals bij elke vaardigheid gaat het om herhalen en oefenen. 

Word alert voor de momenten waarbij je van een gelukkig moment een bezorgd moment maakt en stop het denken in tragedies. Probeer enkel de dankbaarheid te voelen. Op den duur zal jouw brein automatisch voor de dankbaarheid-route kiezen. Want het brein is net als een spier die je kan trainen. Maar je moet er wel iets voor doen natuurlijk.

 

Kortom: dankbaarheid beschermt! 

En daarom gaven jouw ouders jou deze wijze les 😀.

 

Voel jij je vaak dankbaar? Of zijn het vooral de negatieve gedachten die winnen?

Ga je aan de slag met dankbaarheid om jouw veerkracht te verhogen?