Jouw brein trainen zodat je denkt in een richting die jou gelukkig maakt in plaats dat jouw gedachten bezorgdheden en angst teweeg brengen.

Jouw belemmerende gedachten niet laten winnen in plaats van jou klein houden.

Baas zijn over jouw gevoelens in plaats van andersom. 

Vol gedrevenheid bereiken wat j́ij wil bereiken in plaats van te denken ‘dat is voor mij niet weggelegd’. 

Dit zijn zaken waarin ik vrouwen coach.

 

En vaak hoor ik van mijn cliënten: ‘dat is lastig’, ‘dit vraagt veel werk’, ‘je moet er elke dag mee bezig zijn’, ‘als ik niet oplet dan is de week voorbij en ben ik er niet mee bezig geweest’,…

 

Ja, ja en ja!

Het is lastig, je leert het niet in één keer, je moet alert zijn dat je niet terug in een oud patroon terechtkomt. 

 

En nee, het wordt er niet altijd gemakkelijker op. Maar het is het wel waard!!

 

Een voorbeeld. 

 

Ik schreef het al eerder in één van mijn artikels: maandagmorgen is niet mijn favoriete moment. 

En deze morgen werd ik wakker om 4u40. 

Nee, niet  ‘een in half slapende toestand naar het toilet waggelen en dan terug in bed’ - wakker. 

Maar een ‘klaarwakker en klaar om aan de dag te beginnen’ - wakker. 

Ik had natuurlijk kunnen opstaan maar om 4u40 wil ik nog helemaal niet aan mijn dag beginnen! Dit omdat ik weet dat ik mijn slaap nodig hebt en dan halfweg de dag in slaap val. En dat is niet aangewezen als je een drukke dag voor de boeg hebt. 

Want dat is het natuurlijk wat mij zo vroeg wakker maakte: mijn hoofd dat gonst van de ‘to do’s’ en het idee van ‘hoe krijg ik mijn dag zo goed mogelijk georganiseerd’. 

Ja, ook mijn hoofd is geneigd om overuren te draaien. 

 

Aangezien opstaan geen optie was, moest ik ervoor zorgen dat mijn hoofd stil werd. Omdat ik dus nog wat slaap zou kunnen meepakken. 

En dan moet ik mezelf telkens corrigeren. 

“Nee, Vicky, je hoeft nu jouw takenlijst niet te overlopen. Dit staat mooi én in volgorde in jouw agenda. Stop daar nu maar mee.”

“Ja, je bent zenuwachtig voor het webinar van deze avond maar dit loopt wel goed. En indien niet dan zal de wereld niet vergaan.”

“Je ligt veilig en warm in jouw bed. Er is geen gevaar. Je hoeft niet in paniek te schieten”. 

“Ja, ook als je nu niet meer slaapt dan lukt het allemaal wel.”

“Nee, het is niet erg om nu wakker te liggen. Voel de matras en het dekbed. Concentreer je op jouw ademhaling.”

En dat allemaal maal tien:). 

 

Is dat lastig? Ja!

Is het gemakkelijker om jouw brein het te laten overnemen? Ja!

Is het gemakkelijker om jezelf nerveus te maken, de druk op jouw borstkast te laten toenemen totdat de spanning jou angstig maakt? Ja!

 

Waarom is dat allemaal gemakkelijker? 

Omdat dit het patroon is van het brein. Hetgene de primitieve instincten van het brein automatisch doen. Hetgene waarvoor het brein is gemaakt (gevaren opmerken om te kunnen overleven). 

Voel jij jou daardoor goed? Nee!

Word je daardoor angstig? Ja!

Moet je daardoor tóch én zonder slaap uit jouw bed? Ja!

Begin je dan jouw dag met de verkeerde emotionele lading? Ja!

 

Is het de moeite waard om jouw brein met bovenstaande correctie telkens weer van het oude spoor te halen? Absoluut!

Na anderhalf uur ben ik op een rustige manier toch nog terug in slaap gevallen. 

Ik had toch nog wat extra slaap én kon mijn dag op een rustige manier beginnen!

En is het lastig om jouzelf anderhalf uur telkens opnieuw te corrigeren? 

Ja, maar opstaan met een hartslag die raast, vind ik nog veel lastiger want dat duurt nog veel langer voor ik die weer gekalmeerd krijg!